Rabu

Panduan Jimat Elektrik Dengan Mudah

Mengapa perlu membayar lebih bil elektrik anda???
sedangkan ada cara untuk menyelamatkan WANG anda.


Lagipun sekarang takriff elektrik makin mahal. Makin hari makin mahal. Hanya syarikat yang membekalkan tenaga elektrik seperti TNB yang untung. Persoalannya sampai bila??? sampai bila kita nak dikenakan bil elektrik yang melambung.


Alat jimat Elektrik?Adakah ini Penyelesaiannya???

Ada juga beberapa syarikat atau individu yang menawarkan alat penjimatan elektrik. Persoalannya adakah ia berkesan. JAWAPANNYA:Tidak sama sekali. Untuk pencerahan lebih lanjut anda boleh rujuk kepada yang lebih pakar. JAWAPAN kepada penjimatan tenaga elektrik adalah KITA! alat yang digunakan dirumah, bagaimana digunakan, berapa lama digunakan. Mungkin PANDUAN JIMAT ELEKTRIK DENGAN MUDAH INI serba sedikit dapat membantu anda.


Jadi JOM SELAMATKAN DUIT KITA dengan sedikit tips yang berguna dari segi fizikal (hardware)

Lampu Pendaflor jenis lama
1. Tukarkan lampu pendaflor jenis lama kepada jenis terkini seperti CFL @ LED. Harga lebih mahal sedikit berbanding lampu jenis lama, tetapi berbaloi dari segi penggunaannya. lebih tahan lama dan kuasa yang digunakan adalah lebih rendah. KUASA?? kuasa adalah kadar penukaran tenaga elektrik kepada bentuk lain seperti cahaya,haba atau mekanikal. Sebagai contoh, kadar kuasa lampu jenis lama adalah 40W manakala lampu LED @ CFL berkadaran 18W, 15W, 12W. Bermakna lampu jenis CFL @ LED kuasanya suku rendah daripada lampu jenis lama. Apabila kuasa yang digunakan rendah penggunaan tenaga elektrik juga rendah, bil elektrik juga rendah.

CFL
2. Kelebihan menggunakan lampu jenis CFL @ LED adalah tenaga elektrik yang digunakan sedikit, cahaya yang digunakan sama dan mungkin lebih cerah berbanding lampu jenis lama. ia juga mudah diselenggarakan. Jika lampu CFL terbakar anda hanya perlu menukarkan lampu sahaja. Tiada litar yang bergitu kompleks. Jika lampu jenis lama tidak menyala, proses selenggaraan lebih susah. mungkin anda tidak boleh menukarkan sendiri kerana perlu dibuka "casing lampu"untuk menukarkan ballast mahupun wayar terputus akibat kepanasan ballast.

Kesimpulannya Pilihan yang bijak adalah dengan menukarkan lampu jenis lama kepada CFL @ LED.

Untuk lebih pengetahuan mengenai menjimatkan bil elektrik anda dapatkan ebook yang terbukti dan PASTI akan membantu anda. KLIK SINI




Tiada ulasan:

Catat Ulasan